Vlakem po Česku aneb tour de ČR

3. 6. 2020 Od Discovertheworldcz

Léto 2016 bylo pro nás docela nabité. Sjeli jsme řeku Sázavu, přešli > Malou Fatru <, váleli se v Řecku u moře a ještě nám zbývalo pár dní volna. Chtěli jsme si půjčit auto a jet do Rakouska na hory, ale půjčení auta nevyšlo, tak jsme museli narychlo splašit novou variantu. Náhodou jsme zjistili, že ČD prodávají týdenní neomezenou jízdenku za 800 Kč pro mě a 700 Kč pro Míšu, takže jsme neváhali a vyrazili vlakem po Česku. Během naší týdenní tour jsme navštívili ta nejkrásnější místa ČR.

Časová osa

1. den: CHKO Český ráj – prohlídka Prachovských skal a Zřícenina hradu Trosky
  2. den: NP Krkonoše – výstup na Sněžku
  3. den: CHKO Český kras – Karlštejn, lomy Amerika, Berounka
  4. den: NP České Švýcarsko – Divoká soutěska, Pravčická brána
  5. den: Františkovy lázně, nejzápadnější bod ČR, Aš
  6. den: návrat domů, chalupaření pod Lysou horou

Český ráj, Prachovské skály a hrad Trosky

Budíček máme už v 1 ráno, dobalujem poslední věci a spěcháme na noční vlak z Ostravy do Pardubic. Nebyly by to České dráhy, aby nám v Pardubicích neujel spoj. Máme tedy 2 h k dobru a procházíme ranní město. Pardubice jsou fajn, ale takhle po ránu je ještě zima. Dále pokračujeme do Hradce Králové a osobákem do Jinolic. Odtud po modré šlapeme lesní cestou 3,5 km k Prachovským skalám. Za 30 Kč/os. máme vstupné a můžem vyrazit do skalního města plného věží, soutěsek a výhledů. Po schodech různě klesáme, stoupáme a je to paráda. I s těžkými bágly nám to docela šlape, ale občas je to těžké, protože uličky jsou úzké a my se sotva vejdeme.

Následně přejíždíme vlakem do Ktové. Tady nás čeká výstup na Zříceninu hradu Trosky. U prodeje vstupného (> ceník <) jsou neoblomní a musíme obětovat 45 Kč/os. Zdá se to málo, ale pro chudé studenty se to postupně prodražuje, když se desetikorunové částky načítají. Výhledy ale stojí za to, Český ráj máme jako na dlani a dokonce vidíme i na Ještěd. Sadem scházíme po modré k Rokytnickému rybníku a u odpočívadla budeme dneska spát. Máme s sebou takový pseudostan bez pořádné plachty, do kterého se dva sotva vejdeme.

Výstup na Sněžku

Vstáváme už v 6 a jak se dalo předpokládat, úplně promočení. Ani nemuselo pršet, ale ranní rosa udělala své. Krátce šlapeme do Borku pod Troskami na vlak a s 2 přestupy přejíždíme do Trutnova, odkud busem pokračujeme do Pece pod Sněžkou. Jsme tu poprvé a máme problém najít záchod zdarma. Nakonec to řešíme objednáním kofoly v jedné z restaurací. Přesuny vlakem po Česku jsou docela náročné, takže turistiku začínáme až po 11. Po modré šlapeme Obřím dolem vzhůru a i s báglama letíme jako draci. Z Obřího sedla už je to jen půl hoďky na vrchol a my poprvé zdoláváme naši nejvyšší horu Sněžku (1603 m). Je to tu fajn, jen škoda občasné mlhy.

Dolů šlapeme po žluté pod lanovkou a z Růžohorky sbíháme na bus do Pece. Zase musíme letět, protože program je nabitý. Busem přejíždíme do Svobody nad Úpou a s dvěma přestupy pokračujeme vlakem do Černošic za Prahou. Dneska spíme u strejdy, takže můžeme  usušit stan. I když jsme v Čechách, tak večer máme mezinárodní – ve znamení pastisu a portského.

Karlštejn, Berounka a Amerika

Dnešní den je konečně pohodovější. Dopoledne jedem kousek do Karlštejna (> vstupné do hradu <) a po obhlídce hradu zvenčí šlapeme po žluté k lomu Malá Amerika. Scházíme až dolů k průzračně čisté vodě. Kolem hlubokého lomu Mexico procházíme až k Velké Americe. Zrovna se tu něco natáčí, takže náš plán sejít tajně dolů nevychází. Nezbývá nic jiného než přes obec Mořina po silnici začít scházet zpátky do Karlštejna. V tom vedru je to docela otrava a abychom to měli co nejrychlejší, bereme stopa a na poslední chvíli se nám podaří doběhnout vlak. Do Všenor je to jen pár stanic. Je fajn, že naše jízdenka je opravdu neomezená a nemusíme nic řešit. Docházíme na koupání k Berounce pod velkým železničním mostem. Odpoledne trávíme u řeky chytáním malých ryb a plaváním v proudu. To nám vydrží až do večeře. Spát můžeme zase u strejdy, takže nemusíme řešit ubytování a je to fajn.

Kalrštejn

České Švýcarsko

To vstávání je na celém výletě asi nejnáročnější. Už v 5 jsme na nohou, abychom zase stihli vlak. V půl 7 nám z Prahy jede express do Děčína. Cesta je fajn, je vidět, že vlak pak pokračuje do Německa. My ale přejíždíme podél Labe busem na zastávku Jetřichovice, Vysoká Lípa, Divoká soutěska. Nacházíme se v Národním parku České Švýcarsko a procházíme > Divokou soutěsku <. Je to paráda. Cestou se musí člověk 2x nechat převézt loďkou. Za krátké převozy jsme dohromady dali skoro 300 Kč, ale stojí to za to. Celá soutěska je krásná, plná skalních věží a útvarů. Pan lodník měl pěkný výklad ke skalám a jízdu jsme si užili. Pomalu přicházíme do Hřenska.

Máme ještě čas, tak proč si po červené nevyjít k > Pravčické bráně <? Sice funíme do kopce, zase nás obrali o pár korun a lidí přibylo, ale výhledy na skály a samotnou bránu jsou super. Zpátky musíme stejnou cestou a úsek po asfaltce nám krátí Rumun, kterého jsme stopli. Narvaným busem přejíždíme zpět do Děčína a zase na těsno dobíháme vlak. Čeká nás náročný přejezd až do Aše, kde na nás čekají Lenča a Manča, kámošky, které jsme potkali v Řecku. Spát můžeme u nich, takže naši parodii na stan, spacáky, karimatky, ešus s nádobím atd. taháme zbytečně. Tu jednu noc venku jsme nějak mohli přečkat i v přístřešku.

Divoká soutěska, České Švýcarsko

Aš a okolí

Dnes je program volnější. Dopoledne jedem luxusním německým vlakem do Františkových lázní a po lázeňsku procházíme park až k rybníku Amerika. Odpoledne přejíždíme autem za obec Krásná, odkud po zelené přes pěkné louky jdeme na nejzápadnější bod ČR. Cestou zpátky stíháme ještě rozhlednu Háj, a pak už je čas na večeři a pivo. Náhodu je dnes v Aši koncert Wohnoutů s volným vstupem, tak máme i kulturní zážitek. Nespíme ani 5 hodin a zase vstáváme, abychom stihli vlak do Chebu, kde přesedáme na Pendolino. Za místenku sice musíme připlácet, ale jede přímo do Ostravy. Jako spousta míst je pro nás i jízda Pendolinem poprvé a jednou opravdu stačilo. Překlimatizovaný vagon, málo místa a žádné občerstvení v ceně za tu místenku dle nás fakt nestojí. Zlatý žlutý Regiojet. Po příjezdu ještě odpoledne vyrážíme na chalupu do Ostravice, kde trávíme víkend.

Tak to byl jeden z našich prvních společných výletů vlakem po Česku. Viděli jsme mnoho, ale na většinu míst je třeba se jednou vrátit, protože jsme neměli dostatek času je pořádně prozkoumat. A taky kvůli tomu, že jsme přišli o všechny fotky z Pravčické brány. Moc jsme to nesledovali, ale obvykle ČD nabízí týdenní nebo 14denní neomezenou jízdenku každé léto. Neváhejte a určitě se někam vydejte. ČR má spoustu pěkný míst a zvláště v době omezeného cestování je na jejich objevování ideální čas.

Kam dál?

Až se projedete vlakem po Česku nebo třeba autem, na kole, na koloběžce, můžete dále navštívit např. slovenské > Vysoké Tatry <, které jsou úžasné. Za přechody vyrazte na protilehlé > Nízké Tatry < nebo na > Velkou Fatru <. Komu se nechce jezdit tak daleko, může vyrazit na bližší neméně krásnou > Malou Fatru <. Pro přechody v ČR jsou vhodné např. > Jeseníky < nebo naše nejvyšší pohoří > Krkonoše <. My jsme do Krkonoš vyrazili na konci léta 2020 během pandemie koronaviru. V rámci našeho > tripu po Česku < jsme si přechod Krkonoš náramně užili a navštívili spoustu dalších zajímavých míst naší země.

↓ Sledujte nás na sociálních sítích↓